Primul ajutor psihologic (PFA) este o modalitate de sprijin psihologic acordat imediat persoanelor care au trecut printr-un eveniment traumatic, cum ar fi un dezastru natural, un act de violență la adresa unui individ, a unui grup sau a unei intregi mase de oameni sau poate doar o criză personală.
Cercetările sugerează că acordarea primului ajutor psihologic (PFA) imediat după un eveniment traumatic poate contribui la reducerea riscului de apariție a tulburării de stres posttraumatic (PTSD) și a altor probleme de sănătate mintală corelată cu trauma.
Scopul PFA ( primului ajutor psihologic)
PFA are ca scop susținerea rezilienței și a abilităților de a face față momentelor dificile la persoanele care au trecut printr-un eveniment cu potențial traumatic prin furnizarea imediată de sprijin emoțional și practic. Prin oferirea unui sentiment de siguranță, confort și conexiune, PFA poate contribui la reducerea impactului negativ al evenimentelor traumatice asupra sănătății mintale și bunăstării unei persoane.
Deși PFA nu înlocuiește o interventie psihologică intensivă și pe termen lung pentru sănătate mintală, poate contribui la prevenirea dezvoltării simptomelor PTSD și la îmbunătățirea rezultatelor generale pentru persoanele care au suferit o traumă. În plus, furnizarea PFA poate ajuta persoanele să se simtă mai susținute și mai împuternicite în timpul unei perioade dificile, ceea ce poate avea un impact pozitiv asupra procesului de recuperare.
Este important de reținut că eficacitatea PFA poate varia în funcție de individ și de natura evenimentului traumatic. PFA ar trebui să fie oferită de persoane instruite in acest scop, cu experiență în abordarea consecințelor evenimentelor de acest tip și care înțeleg nevoile și experiențele unice ale persoanelor pe care le sprijină.
Primul ajutor psihologic – pași de urmat:
Primul ajutor psihologic (Psychological First Aid – PFA) este o abordare bazată pe dovezi științifice pentru a oferi sprijin imediat persoanelor care au trecut printr-un eveniment cu potențial traumatic sau o criză. Cei 3 pași ai primului ajutor psihologic sunt: Privește, Ascultă și Conectează.
1. Privește:
În acest prim pas, persoana care intervine evaluează situația și caută orice riscuri sau pericole potențiale pentru individ sau pentru ceilalți. Acest lucru implică să fie conștient de siguranța fizică, implicând să se asigure că individul nu este în pericol și să acorde primul ajutor necesar. În plus, este important să se urmărească semnele de suferință sau de traumă ale individului, cum ar fi panica, frica, confuzia sau dezorientarea.
2. Ascultă:
În această etapă, persoana care răspunde oferă ascultare empatică și susținere emoțională pentru individ. Acest lucru implică ascultarea activă a preocupărilor acestora și validarea emoțiilor lor, fără a judeca sau critica. Cel care răspunde poate pune întrebări deschise pentru a încuraja persoana să își împărtășească gândurile și sentimentele și pentru a o ajuta să se simtă ascultată și înțeleasă.
3. Conectează:
În această etapă finală, persoana care răspunde ajută individul să se conecteze cu resursele și sistemele de sprijin adecvate care îl pot ajuta să facă față consecințelor crizei. Acest lucru poate implica trimiterea persoanei la profesioniști în domeniul sănătății mintale: psiholog, psihoterapeut, psihiatru; punerea ei în legătură cu familia sau prietenii care îi pot oferi sprijin, sau furnizarea de informații despre resursele care o pot ajuta în procesul de recuperare. De asemenea, persoana care intervine ar trebui să urmărească beneficiarul pentru a se asigura că acesta primește sprijinul și îngrijirea necesare.
Primul ajutor psihologic – componente cheie:
- Siguranță și confort:
Prima prioritate este de a oferi siguranța fizică și confort persoanei. Acest lucru poate implica furnizarea de asistență medicală imediată sau de adăpost, hrană, o haină pentru a se încălzi. - Conectare:
Crearea unei legături cu persoana este crucială pentru a stabili încrederea și pentru a o ajuta să se simtă sprijinită. Acest lucru poate implica ascultarea activă și comunicarea empatică cu validarea emoțiilor și trăirilor beneficiarului de către ascultător.
Validarea emoțiilor și gândurilor înseamnă recunoașterea și acceptarea lor ca fiind legitime și de înțeles. Implică recunoașterea și respectarea sentimentelor și gândurilor unei persoane, chiar dacă nu suntem neapărat de acord cu ele sau nu avem aceeași perspectivă. Atunci când validăm emoțiile sau gândurile cuiva, îi comunicăm acestuia că înțelegem ceea ce simte sau ceea ce gândește. Validarea nu înseamnă că aprobăm neapărat comportamentul sau credințele care rezultă din aceste emoții și gânduri. În schimb, înseamnă că le recunoaștem validitatea și că oferim sprijin și empatie persoanei care le experimentează. - Ajutor material:
Oferirea de ajutor material, cum ar fi alimente, apă sau alte lucruri de primă necesitate, poate contribui la atenuarea preocupărilor imediate și la reducerea stresului. - Oferirea de informații:
Culegerea și oferirea de informații pentru împlinirea nevoilor, îngrijorărilor și despre resursele disponibile poate ajuta la optimizarea sprijinului oferit. - Construirea de strategii de adaptare:
Ajutând persoana să dezvolte strategii de adaptare pe care le poate utiliza pe termen scurt și pe termen lung, aceasta poate fi sprijinită să își gestioneze emoțiile și reacțiile. - Referirea către alte categorii de sprijin suplimentar:
Dacă este necesar, furnizarea de informații despre servicii de sprijin suplimentar, cum ar fi consilierea sau psihoterapia, poate ajuta persoana să găsească acest ajutor și implicit să îl acceseze.
Concluzie
În general, primul ajutor psihologic ( PFA) urmărește să ajute persoanele să se simtă iarăși puternice și autonome, să dețină controlul asupra situației, oferindu-le în același timp sprijin emoțional și practic pentru a face față consecințelor unui eveniment cu potențial traumatic.
ParentIS are o echipă de 12 specialiși formați pentru a aplica tehnica PFA, dintre care trei psihologi cu dreptul de a livra acest training către alți specialiști.
Activitatea face parte din programul MHPSS (Mental Health and Psychosocial Support) dezvoltat de ParentIS în parteneriat cu Action Against Hunger care susține financiar activitățile.